Øl øl øl øl øl øl øl
Jeg syns det er helt fett, men tviler på at jeg kommer til å drikke så mye etter normaltid allikevel. Da vil jeg heller ha 24 t alkosalg i butikkene.. + avskaffing av vinmonopolet..
Synes det (24t alkoservering) høres ut som det beste av to onder. Man slipper at alle skal ut på en gang og det kan medføre mer bråk. Men det blir mer alkoholinntak antagelig, med alt det medfører på sikt, men i denne sammenhengen (i motsetn. til unnennevnte) betyr nok ikke det så mye.
Det andre forslaget ditt, om (1) 24t alkosalg i butikkene og (2) avskaffing av minmonopolet synes jeg med liten respekt å melde er helt på bærtur.
1) Økt tilgjengelighet = økt konsum. Fact. Økt konsum = økt forekomst av alkoholrelaterte sykdommer, ulykker, vold og familietragedier. Fact.
2) Avskaffing av vinmonopolet - fordi du ønsker fritt alkoholsalg i butikkene? Eller vil du ha flere vinmonopol? På vinmonopol er det tross alt et visst samfunnsansvar i forhold til sjekk av leg., ikke salg til berusede personer o.l. I tillegg er det kunnskapsbevisste medarbeidere som kan bidra med råd om hva slags vin som kan anbefales til forskjellig mat o.l. De har også stordriftsfordel, slik at de får gode priser på innkjøp, men for billigere varer blir dog dette for det meste overskygget av alkoholavgiften.
---------------------------
Norgesmester - to på rad?
Ikke det, nei. Ihvertfall i fjor, da...
Opprinnelig postet av DrDRE
1) Økt tilgjengelighet = økt konsum. Fact. Økt konsum = økt forekomst av alkoholrelaterte sykdommer, ulykker, vold og familietragedier. Fact.2) Avskaffing av vinmonopolet - fordi du ønsker fritt alkoholsalg i butikkene? Eller vil du ha flere vinmonopol? På vinmonopol er det tross alt et visst samfunnsansvar i forhold til sjekk av leg., ikke salg til berusede personer o.l. I tillegg er det kunnskapsbevisste medarbeidere som kan bidra med råd om hva slags vin som kan anbefales til forskjellig mat o.l.
Hvorfor klarer man seg fint med fritt salg av alkohol i butikker i alle andre land? Fact.
Disse landene har over hodet ikke noe større alkoholproblemer enn Norge. Trolig tvert imot.
Det samme argumentet som du bruker hylte KRF-politikere om når rusbrus skulle bli solgt i dagligvarebutikkene også. Det var starten på verdens undergang. Alle ungdommer kom til å vasse rundt i alkoholproblemer, og konsumet kom til å gå i taket. Har det skjedd? Nei. Fact.Opprinnelig postet av DrDRE
De har også stordriftsfordel, slik at de får gode priser på innkjøp, men for billigere varer blir dog dette for det meste overskygget av alkoholavgiften.
Dette er i alle fall det svakeste argumentet ditt. Store matvarekjeder vil dra nytte av den samme stordriftsfordelen. Alkoholprisen er kun - og bare kun - styrt av avgiftene her til lands. Det er for øvrig helt hårreisende at man ikke kan få ei flaske vin til rundt 100-lappen ute på restaurant her til lands. Det dreper absolutt alt ute- og cafeliv, og kom ikke å si at det ville ha økt alkoholproblemene dersom man fikk kjøpe vin og alkohol på restaurant til en folkelig pris., altså noen prosenter over hva det koster i butikken.
Da ville man trolig ha hatt råd til å tilbringe kvelden på byen fremfor å styrtdrikke hjemme og være ute i tidsrommet 00:30 til 02:45. I England var det slettes ikke uvanlig å dra rett hjem fra jobb, barbere seg, og gå på puben for sosial omgang. Ofte var man vesentlige tidligere hjemme i sengs enn her til lands. Kveldene varer stort sett ikke lenger enn til 23-24 der borte, med mindre du drar på nattklubber.
Synes for øvrig 24 timers alkoholservering høres unødvendig ut, men jeg er absolutt for avskaffing av vinmonopolet. En totalt unødvendig institusjon.
En ting jeg for øvrig har lurt på lenge: Absolutt alt av lover og regler som EU finner på, er Norge det første landet i verden til å implementere (satt litt på spissen). Vi er nødt til det pga EØS-avtalen. Men hvorfor klarer Norge å unngå EUs alkoholpolitikk? Hvorfor får danskene ta med en trailer med alkohol fra tyskland, svenskene en bil + tilhenger, mens nordmenn får kun lov til å ta med 3 liter øl fra Sverige?---------------------------
Har du lest forumets retningslinjer?
Opprinnelig postet av Holters
Disse landene har over hodet ikke noe større alkoholproblemer enn Norge. Trolig tvert imot.
Ehh... Det er vel egentlig et solid fastslått faktum at langvarig, høyt, alkoholinntak er skadelig og forårsaker store helseskader? Lever, hjerte og hjerne påvirkes og det er f.eks. sammenhenger mellom brystkreft og alkoholinntak (fig8 i første PDF). I tillegg gir vel de fleste rapporter jeg har sett ganske klart uttrykk for at det er sammenheng mellom økt konsum og økt behov for politiressurser (vold, uhell, skader) og økt behov for innsats på akuttmottak på sykehus, dødsfall, selvmord, fødsel av undervektige og skadde barn, osv.
http://www.ias.org.uk/eureport2006/eureport-web.pdf
http://www.euro.who.int/document/mediacentre/fs1005e.pdf
http://data.euro.who.int/alcohol/
http://www.euro.who.int/healthtopics/HT2ndLvlPage?HTCode=alcohol_drinking
http://www.euro.who.int/alcoholdrugs/relatedlinks/20020611_1
"Generally, the higher the level of alcohol consumption, the more serious the violence"
"... cancers are also a particular risk for women, with 11.000 of the deaths being those of female Europeans dying from alchol-attriuted breast cancer every year."
Det man kan lese ut av, blant annet disse dataene og rapportene, er at høyt, jevnt forbruk er skadelig, forårsaker dødsfall, etc, etc. Noe overraskene, synes iallefall jeg, er at regulering av tilgjengelighet (f.eks. tid på døgn, dager uten alkohol, osv) viser at antallet alkoholrelaterte skader, uhell, vold, osv. ikke synker! Antallet skader er det samme - de bare flyttes i tid...
Land som Norge har vel en noe annerledes følge av alkoholrelaterte skader. Jeg fant ikke rapporten nå, men mener bestemt å ha sett tall som viser at Norgefylla (fredag+lørdag) gir et vesentlig høyere antall voldsskader og uhell i forhold til land som f.eks. Frankrike, som har et jevnt, høyt (høyere), forbruk over hele uka (høyere i helga, men ikke så ekstreme avvik som de Norske). Til gjengjeld har Frankrike og slike høy-forbruksland høyere andel helseskader for indre organer.
Pear Pimples for Hairy Fishnuts!
Nordmenn eier ikke drikkekultur, og dette overformynderiet har mye av skylden for dette. De aller, aller fleste andre land klarer seg med fritt alkoholsalg, og nyter et glass vin til maten av det. Her til lands er det grøftefylla som gjelder - hver helg.
Det meste du skriver over underbygger jo bare det jeg påstod.
Jeg sa at disse landene som har fritt salg av alkohol ikke har noen større helemessige problemer enn det vi har her til lands.
Vi er i stor grad enige, ja. Men "alle" landene som har fritt salg av alkohol har vel et større alkoholforbruk enn i Norge? Implisitt betyr det da at de har større helsemessige problemer også - eller hvordan skal vi tolke det?
Her er en statistikk over alkoholforbruk fra 2003, der Norge havnet på en 36. plass:
Luxembourg | 14,6 |
Czech Republic | 13,7 |
Hungary | 11,6 |
Germany | 10,7 |
Ireland | 10,6 |
Austria | 10,5 |
Croatia | 10,3 |
Republic of Moldova * | 10,2 |
Spain | 10,0 |
France | 10,0 |
Slovenia | 9,9 |
Denmark | 9,8 |
Estonia | 9,7 |
Slovakia | 9,5 |
Switzerland | 9,4 |
Portugal | 9,4 |
United Kingdom | 9,3 |
Cyprus | 9,0 |
Belgium | 8,9 |
Russia | 8,9 |
Lithuania | 8,6 |
Latvia | 8,4 |
Bosnia and Herzegovina | 8,3 |
Netherlands | 7,8 |
Greece | 7,7 |
Finland | 7,7 |
Italy | 7,6 |
Romania | 7,4 |
Serbia and Montenegro * | 6,8 |
Poland | 6,7 |
Sweden | 5,6 |
Iceland | 5,5 |
Malta | 5,4 |
Ukraine | 5,2 |
Bulgaria | 5,0 |
Norway | 4,8 |
Belarus | 4,8 |
Azerbaijan | 3,1 |
Kyrgyzstan | 2,4 |
Kazakhstan | 2,2 |
FYR Macedonia * | 1,9 |
Albania | 1,7 |
Israel | 1,7 |
Georgia | 1,3 |
Armenia | 1,1 |
Uzbekistan | 1,0 |
Turkey | 1,0 |
Turkmenistan | 0,7 |
Tajikistan | 0,3 |
http://www.heartstats.org/datapage.asp?id=4597
Opprinnelig postet av denialsander
Vi er i stor grad enige, ja. Men "alle" landene som har fritt salg av alkohol har vel et større alkoholforbruk enn i Norge? Implisitt betyr det da at de har større helsemessige problemer også - eller hvordan skal vi tolke det?
Tror de har et jevnere bruk igjennom uka, mens nordmenn tar det godt igjen i løpet av helga. Nordmenn kjøper vel også mye hjemmebrent og importsprit, så spørs om statistikken din er riktig. :)
Tror de har et jevnere bruk igjennom uka, mens nordmenn tar det godt igjen i løpet av helga. Nordmenn kjøper vel også mye hjemmebrent og importsprit, så spørs om statistikken din er riktig. :)
Du har rett. Men importsprit er det ikke så mye av lenger - ikke smuglervare iallefall - og hjemmebrent utgjør vel ikke en stor del av det samlede konsumet (ikke er det lett å oppdrive lenger heller - jeg prøvde å skaffe i sommer for å lage likør). Mener å ha lest at vi kan regne med 5-7% økning i konsumet, forårsaket av smugling, himert og rompesprit.
Og ja, nordmenns helgefyll kompenserer i stor grad for deler av ukas kontinentale konsum. Men, etter å ha reist en god del i Europa, blant annet har jeg bodd hjemme hos franskmenn i en kort periode, og hatt hundretalls reisedøgn i jobbsammenheng i Spania, Belgia, Nederland, osv, er min klare oppfatning at Nordmenn drikker vesentlig mindre enn f.eks. en franskmann/Belgier/Nederlender.
Franskmannen knekker gjerne nærmere ei hel flaske rødvin i løpet av dagen (lunsj-glass, middags-glass (flertall), koseglass) og de tar gjerne en illeluktende og -smakende fruktbrennevinsdrikk til kvelds/middag - eventuelt en liten cognac. I helga blir det gjerne to-tre glass rødvin både til lunch og middag og en øl eller tre.
Hvis du også legger til at de drikker mer i helga I løpet av ei uke blir det gode 7 flasker rødvin, 5-7 enheter sterk alkohol og 3-5 øl per uke.
De fleste nordmenn drikker ikke i nærheten av dette.
Årsakene til det større kontinentale konsumet er jo det interessante. Skyldes det tilgjengelighet 24/7? Pris? (Er det virkelig så mye billigere i alle europeiske land - hvis vi sammenlikner levekost/lønn/etc?) Kulturelle, historiske årsaker?
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914