Husk meg
Brukernavn
Passord

Pirate Bay dømt!

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

MLarsen

A-lagspiller

Ble medlem: 27 mai 05
Innlegg: 435

Lagt til: 17 apr 09, 11:48

Sikkert mange som har fulgt denne saken. Nå har dommen kommet og piratene har blitt dømt.

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=562176

 

http://www.dagbladet.no/2009/04/17/kultur/tekno/fildeling/5785574/

 


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 17 apr 09, 12:08

faen Frown  Dem anker nok dommen håper jeg

---------------------------

Eu iubesc fredrikstad

Imi este dor de Dagfinn


Martin

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 sep 06
Innlegg: 1133

Lagt til: 17 apr 09, 12:13

Slapp av keiko dem skal anke, dessuten sier TPB gutta at dette bare er et sirkus fra medias side.

Uansett hva som ville skjedd i dag så hadde motparten anka.

Men trist og se at dem blir dømt før saken var ferdig, for plateselskapene hadde ikke mye og slå i bordet med under rettsaken.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 17 apr 09, 14:46

Vanskelig sak, dette. Siden sverige har en lov som lar noen som "medvirker" til denne typen handlinger bli kriminelle vil det jo nærmest automatisk si at de måtte bli domfelt.

I dagens nettsamfunn vil det jo selvsagt si at alle søkemotorer og -tjenester som kan tenkes å returnere et innhold som er ulovlig også vil omfattes av denne dommen.

I praksis vil det selvsagt ikke la seg gjennomføre (live.com, google.com, yahoo.com osv vil alle returnere innhold som er ulovlig dersom man søker etter det og vil følgelig kunne saksøkes med samme grunnlag) og således har vel svenske myndigheter havnet i en skikkelig kattepine.

Press fra USA for å få dom. Press fra sunn fornuft for å la de fortsette linkinga si. Press fra svensk lov, noe utdatert ettersom internett kanskje ikke var med i beregningene når den ble laget, osv.

Blir spennende å følge saken videre.

Personlig forventet jeg en dom, men så mulighetne for en svært symbolsk straff (ala 5 dager fengsel og 1 krone i bot)...

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Truger

Juniorspiller

Ble medlem: 14 feb 05
Innlegg: 92

Lagt til: 17 apr 09, 22:35

Det artige her er jo da det faktum at som du nevnte driver feks Google ulovlig.

Det samme gjorde da Youtube i mange år før nettopp Google kom på banen. Moralsk sett er denne dommen riktig, men samtidig sier den at den internetten vi kjenner i dag er ulovlig...

Denne saken kommer til å vare i mange år hehe

---------------------------

FFK, Stjernen og Wolves ;)


JipJap

A-lagspiller
Ble medlem: 14 apr 03
Innlegg: 749

Lagt til: 20 apr 09, 15:42

Jeg vil påstå det er en viss forskjell på en tjeneste som primært er der for søking etter lovlig materiale, mot søkemoterer som har som hovedmål å søke opp og organisere ulovlig materiale.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 20 apr 09, 15:50

Opprinnelig postet av JipJap

Jeg vil påstå det er en viss forskjell på en tjeneste som primært er der for søking etter lovlig materiale, mot søkemoterer som har som hovedmål å søke opp og organisere ulovlig materiale.

Det er jo en viss forskjell. Hvis ikke hadde vel ikke TPB vært brukt... ;) Men er TPB ulovlig fordi den er spesialisert?  Det er et argument som ikke går igjennom hos meg, iallefall.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


thorsen

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 aug 08
Innlegg: 905

Lagt til: 20 apr 09, 16:01

Opprinnelig postet av denialsander

Det er jo en viss forskjell. Hvis ikke hadde vel ikke TPB vært brukt... ;) Men er TPB ulovlig fordi den er spesialisert?  Det er et argument som ikke går igjennom hos meg, iallefall.

Greit søkemotorene kan sammenlignes (torrenter finner du på google og piratebay), men piratebay står jo for en tracker som har den hensikt å spre piratkopier i tillegg.. Det må vel ha noe og si.?


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10070

Lagt til: 20 apr 09, 16:03

Nå ble det vel påpekt enkle opplastingsmuligheter osv. også, og piratebay oppbevarer jo torrentfilene som "peker til ulovlig materiale" (selv om torrentfiler i seg selv er en teknologi som gjør at piratebay ikke trenger å oppbevare filmene, programmene eller lignende som folk ønsker å laste ned). Det gjør ikke google eller andre søkemotorer.

Synes sammenligningen din er noe syltynn, denialsander. :)

---------------------------

Har du lest forumets retningslinjer?


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 23 apr 09, 12:34

Nettavisen: Pirate Bay-dommen kan være ugyldig

---------------------------

Eu iubesc fredrikstad

Imi este dor de Dagfinn


keiko99

Landslagsspiller

Ble medlem: 05 jul 04
Innlegg: 11332

Lagt til: 11 mai 09, 12:55


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914