Kamptråd - Cupfinalen 2024 - FFK-Molde
Skal vi gi dette forumet en siste krampetrekning?
Jeg ser på profilen min at jeg registrerte meg her i juni 2007, altså et drøyt halvår etter at vi spilte vår forrige cupfinale. Siden da har altså en av våre medtilskuere fra den herlige novembersøndagen på Ullevaal rukket å debutere på A-laget, forlate klubben og spille for Lillestrøm og AaFK, og returnere for så å få bidra - som spiller og attpåtil en av straffeskytterne - til at vi nå, 18 år senere, er klare for en ny finale.
Jeg har gått rundt på jobb i dag med "Norgesmester 2006"-skjerfet mitt og uten stemme. Utskjellingen av dommerteamet etter den scoringen vi ikke fikk, slet hardt. Brølet da Akinyemi bommet på den avgjørende straffen tok mesteparten, og siste runde med "For Fredrikstad" ødela det som var igjen av stemme.
Semifinalen ble like jevn som forrige gang vi møtte KFUM til en avgjørende kamp, om dog mindre begivenhetsrik (om vi ser bort fra fantomscoringen var det virkelig ikke noen sjansebonanza) og betydelig mindre kald.
Finalen, ja hva skal vi tro om den? På tabellen så er vi kun noen få poeng bak Molde og sånn sett er det ingen grunn til at vi skal ha tapt denne på forhånd. Så hadde vi rett nok sesongens verste kollaps nettopp mot Molde, men jeg antar vi har lært. Og på Ullevaal så kommer vi til å ha hjemmebane. Ingen skal fortelle meg at romsdalingene stikker av med flertallet av de billettene som går via sponsorer, breddeklubber osv før de havner hos de to lagenes fans. Jeg drømmer om å komme inn på tribunen til synet av en rødhvit hestesko, akkurat som i 2006.
Men bare det å være der igjen ... det er deilig. La oss nyte de neste ukene.
---------------------------
Journalist: "Gordon, in what areas do you think Middlesbrough were better than you today?"
Gordon Strachan: "What areas? Well, mainly the big green one out there"
Ullevaal, gamle venn, vi sees snart igjen.
Jeg har tydligvis kommet i stemmeskiftet etter kampen i går, så du er ikke alene om problemer på det punktet.
Så er det utrolig morro med Rafn med hans historie med klubben. Det var tydelig veldig emosjonelt for han etter kampen i går. Jeg fryktet en liten reprise av forrige straffekonk mot Kåffa, men ble ganske rolig da jeg så hvor nære Fischer var på å ta alle straffene. Var bare tidsspørsmål før han fikk en regning til.
I finalen kommer vi til å være store underdogs, men det kan kanskje passe oss? Jeg skal ikke si at Molde har alt presset på seg, for så mye press kan det vel ikke være fra de få romsdalingene som kommer, men det er vel ikke så mange som kommer til å forvente at vi vinner. Null press på oss med andre ord. Bare å glede seg over dagen.
Kollapsen i Molde har vi garantert lært av. Som Hagen sa i går, de kommer nok ikke til å kjøre en blåkopi av kampplanen fra forrige kamp mot Molde.
Så forventer jeg at vi kommer til å dominere på tribunen, akkurat som i 2006.
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
Turde rett og slett ikke å håpe på seier i semifinalen, men jaggu gikk det ikke veien. Er ikke dette vår 19. finale? Mener vi har 11/7 fra før?
Enig i, både at vi er underdogs, og at vi vil gi Molde en helt annen kamp en sist. Tar vi spiller for spiller gjennom hele stallen, så vinner de 10-0, men slik er ikke fotball. Har virkelig trua.
Men er usikker på om jeg drar til Ullevål. Var der i 2006. Var der som nøytral tilskuer og så LSK slå Glimt i -77. Mulig yngre krefter får bruke bilettene jeg har forkjøpsrett på. Begynner å bli gammel og sedat.
Uansett, gratulerer med finale til dere alle ( selv om vi ikke er så mange lenger).
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Mulig yngre krefter får bruke bilettene jeg har forkjøpsrett på. Begynner å bli gammel og sedat.
Ha ha - jeg så min første finale i 1961 (ja, det var 7-0 mot Haugar) og skal så definitivt på årets, selv om det neppe blir noen resultatreprise 63 år etter. (Publikum var akkurat slik man ser på gamle bilder, menn med hatt og frakk samt en og annen guttunge som meg selv. Men tro meg, det var stemning den gangen også, selv uten tifo'er og pyro.)
I mellomtida har det blitt en del finaler, med vekslende resultat - det må jo sies at man har vært motgangssupporter i mesteparten av perioden. Men i år?
Tja. Sant å si har vel resultatene vært i overkant i de siste kampene (bortsett da fra SIF-kampen). Jevn kamp mot 08, mål på keepertabbe, jevn kamp mot VIF i 3/4 av kampen, mål på keepertabbe, noenlunde jevn kamp mot LSK, seier på tvilsom straffe. Riktignok klart best mot Kåffa, men uten å score (godkjent ...) mål. Det blir mildt spennende å se hvordan Hagen disponerer laget i de fire siste kampene. Topp fem-toget har nok forlatt perrongen, og vissheten om cupfinale vil virke inn på ledere og spillere uansett hvor mye de eventuelt hevder noe annet.
Som kanogvetalt påpeker, er Molde mye bedre spiller for spiller. Men det er jo ikke håpløst av den grunn, bare vanskelig. Vår største fordel er kanskje 6-1-tapet i Molde? Det er bare å håpe at det sitter en ubevisst undervurdering i hodene til Eriksen & co.
Uansett gleder jeg meg, ikke som et barn, for jeg gleder meg nok mye mer nå enn i 1961!
- Hvor var du da Rekdal tok straffa mot Brasil?
- På felt D, rad 10, plass 84.
Dette blir min første finale fra tribunen. Var 11 år uten billett i 2006, så dette skal jeg nyte.
Blir en spennende sluttspurt på sesongen. Man bør prøve å jakte topp 5 for å være sikret Europa, men samtidig forstår jeg hvis klubben velger å prioritere cupfinalen.
Uansett, denne sesongen har vært terningkast 5+. Gøy å være supporter av FFK for tiden.
Tribunekultur
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
06/10/2024 22:02 | 2001f914