Spillertropp 2025
Rey

Ble medlem: 22 okt 04
Lagt til: 18 jan 25, 17:27
Endret: 18 jan 25, 17:48
Endret av: Rey
Nok en ny spiller på plass. Denne gang 19 år gamle Benjamin Thoresen Faraas. Hadde håpet på en med litt mer erfaring, men han er et stort talent når Brugge betalt 10 mill for han for et år siden. 23 kamper for Ham Kam i Eliteserien er jo greit nok. Fem fra start. Noen som har sett noen pris for han?
Men vi må ha mer erfaring snart.
---------------------------
The colour of her eyes
Were the colour of insanity
Det hagler jo inn med nye spillere, nå i dag Rocco Shein. Ikke et typisk estisk navn, men helt klart en spennende spiller.
Vi handler ungt, veldig ungt. Og så langt jeg kan skjønne, temmelig dyrt. Nå hørte jeg jo Heier forklare hvordan spillerkjøp avskrives over hele kontraktperioden, men man må vel uansett ha likvide midler til selve kjøpet? Og hvis det finnes penger, hvorfor blir ikke opsjonen på Fall innløst?Jeg er ingen økonom (verken profesjonelt eller privat ...), men jeg får ikke dette til å gå helt i hop.
Venter vi på et stort salg - ?
- Hvor var du da Rekdal tok straffa mot Brasil?
- På felt D, rad 10, plass 84.
Synes det er rart det er tilsynelatende stille rundt salgsobjektene våre. For det første så bør vi vel få inn ett større spillersalg, og der er vel uheldig å få det så sent i vinduet at vi ikke rekker å erstatte?
Er det egentlig noen spillere vi trenger å erstatte hvis de blir solgt? Ny keeper er på plass, vi har god dekning på stopperplassene, Bjørlo har vi vel erstattet allerede? Jeg ser egentlig ikke noen av salgsobjektene som vi trenger å hente inn en erstatter for. Der føler jeg klubben har vært tidlig ute og jobbet bra med erstattere allerede.
Men jeg også venter på et storsalg, for jeg synes vi har brukt mye penger. Litt redd for at vi havner i luksusfellen, men må vel satse på at de har kontroll. Fall regner jeg med at dem klarer å skaffe penger til når det nærmer seg at opsjonen går ut. Er ikke så bekymret for det. Da er det bedre å bruke de pengene vi har nå på spillere som kanskje hadde gått til andre klubber hvis vi ikke hadde hentet dem
The colour of her eyes
Jeg tenkte kanskje på Fischer og Woledzi som de største salgsobjektene. Bjørlo kan nok gå, men neppe de store summene. Er redde må skje noe med de to første, før vi kan finne en erstatter for Julius?
kanogvetalt

Ble medlem: 01 jul 04
Lagt til: 24 feb 25, 19:02
Endret: 24 feb 25, 19:03
Endret av: kanogvetalt
Ny danske på vei inn, og dermed en utlending for mye. Med Kvile ute er det vel greit å behold Mads N. Bjartalid er skadet, igjen, og fikk vel vist sist sesong at han ikke er eliteserie spiller?
Jeg vil veldig gjerne beholde Mads Nielsen og mener han burde vært førstevalg sentralt nå som Kvile er skadet. Alt tyder egentlig på at det er Skaret som tar den plassen. Jeg kan egentlig skjønne det ut i fra et framtidsperspektiv, men synes det er synd. Hadde Nielsen vært norsk hadde det ikke vært tvil i det hele tatt. Da hadde han blitt værende.
Ettersom vi nå har hentet enda en danske, så er jeg redd Nielsen ryker selv om vi egentlig har behov for han. Det gjorde det litt mer kinkig at Aukland forlot oss. Vi trenger bredden som Nielsen gir, men har problemer på grunn av at han er dansk. Jeg ville nesten tro at det jobbes med en norsk stopper for å løse denne floken.
Vi kan kjøpe oss tid ved å ikke registrere Okpaleke i vårsesongen og satse på at vi selger spillere i sommervinduet, men vi må selge mer enn en utlending ettersom vi får en ny dansk keeper også. Jeg tror nok ikke interessen for Woledzi er så stor som mange vil ha det til. Ei heller Fall og da er det ikke så mange salgsobjekter enda.
Bjartalid er jeg skeptisk til. Jeg håper og tror han har mer inne enn han viste i fjor. Han var tross alt knapt skadefri i fjor og fikk ikke nok tid til å vise hva han kan. Dessverre ser det ut til å bli samme type sesong for han i år også. Veldig synd.
The colour of her eyes
Dette blir egentlig et rødvinsoppgulp en lørdagskveld for å få ut litt frustrasjon (det er åpenbart ingen som leser noe her inne lenger uansett).
Altså: Under Engebretsen/Heier-regimet har det vært et mantra at vi må selge for å utvikle oss. Og solgt har vi sannelig gjort - men hvor er utviklingen? Vi har blitt satt grundig på plass av et godt eliteserielag (Viking) og to middels (Kåffa, SIF). Resultatene rent målmessig er vel mer skuffende enn håpløse, men når man ser på det spillet som ligger bak ... nei. Kristelig forening for unge menn har valgt en helt annen tilnærming, nemlig å utvikle det laget de allerede har. Det tør vel sies at kampen mot oss viste at det konseptet foreløpig virker mer bærekraftig. (Og det er jo tull når det mumles i podder at Kåffa "er for tidlig i form". De vil selvsagt også bli bedre utover våren, som alle andre.)
Ja, det er tidlig. Men foreløpig har FFK klart å forvandle den enorme entusiasmen fra desember til neglebitende skepsis i mars. Bærebjelker er borte, en diger haug med anonyme nykommere har signert inn, blant andre en tårnhøy snublefot på topp. Den mest positive så langt er vel Owusu ... som bare er på lån. Det virker nærmest som panikk når Metcalfe plutselig er tilbake. Troppen er for stor, det er for mange utlendinger ift kvoten, hvis Jeppe K skulle dukke opp igjen som troll i eske blir det jo aldeles gærn't. Og ble det gjort ordentlig forarbeid i forbindelse med Rocco Shein, eller bare kastet man et tosifret antall millioner etter et godt navn? Mannen er jo langtidsskadet.
Dette laget skal ut og møte en motstander på høyt europeisk nivå om fem måneder. Det kan bli stygt.
Vel, de som har anlegg for slikt får be, vi andre får håpe.
- Hvor var du da Rekdal tok straffa mot Brasil?
- På felt D, rad 10, plass 84.
Metcalfe tilbake fikk meg umiddelbart til å tenke på Reuterswärd. Sparket ut, men hentet tilbake da man ikke klarte å hente annet. Panisk signering.
Det vi har hentet er for mange usikre kort. Er Faraas egentlig god nok? Hanstad har mye å jobbe med. Øhlenschläger virker dog bra. Signeringen av Rocco Shein er bare merkelig. Ble operert før jul og har ikke vært å se på gress på tre måneder. Frustrerende.
Den nye dansken på topp har overhodet ikke levert i Sverige og er bare et par år yngre enn Kjelsrud. Burde absolutt beholdt sistnevnte i stedet. Spart en plass på utlendingskvota hadde vi også gjort.
Nielsen virker som blir frosset ut uten at jeg kan fatte hvorfor. Mer enn god nok til å spille i Kvile sitt fravær. I stedet blir Skaret brukt sentralt uten å overbevise. Okpaleke kan sikkert bli god på sikt, men i år er det alt for tidlig.
Så forventet man vel kanskje at noen av utlendingene våre skulle forsvinne, men jeg kan ikke tenke meg et Woledzi er så ettertraktet som mange vil ha det til. Har et mislykket forsøk i Portugal og må virkelig overbevise lengre hos oss før det vil være aktuelt. Så langt har han ikke vist nok stabilitet til at jeg kan skjønne at noen vil kaste penger etter oss. Tror brått han kan bli værende her en del år.
Er litt frustrert over hvor svake vi egentlig ser ut om dagen. Vi er betraktelig dårligere på det vi var gode på i fjor og har ikke blitt et spøtt bedre framover på banen.
The colour of her eyes
100 % enig i alt Rey skriver.
Jeg kunne muligens ha forstått re-signeringen av Metcalfe om han ikke gikk på utenlandskvota. Han er anvennelig, profesjonell, taktisk godt skolert, bra kapasitet, kjenner mijløet, leverer stabilt og vet hva som kreves. Metcalfe kommer ikke til å dumme seg ut, men han kommer heller ikke til å tilføre oss så mye at det er verdt å oppta en lønnspost og "utlendingsplass".
Jeg forstår ellers den strategiske bygge-klubb-tankegangen bak helhetsbildet av overgangspolitikken. Det vil si å hente flere "salgbare" spillere, fordi om vi skal stabilisere oss på et høyere nivå så må vi øke inntektsnivået betraktelig via spillersalg. I praksis er jeg likevel litt undrende til hva som faktisk er gjort.
Det var kjent at Rocco Shein var skadet da FFK kjøpte han ut til overgangsrekord. Ville de brukt så mye penger på han om de visste at han ikke ville være kampklar til sesongstart? Det har jeg vanskelig for å tro. Kan det bety at den medisinske sjekken ikke var grundig nok, eller at man ikke kunne forutse at han ville bruke mer tid å komme tilbake? Jeg hadde gjerne sett at noen journalister stilte flere spørsmål til Heier/Jensen om den overgangen. Jeg har i hvert fall ikke fått med meg det.
Det er mulig Shein på sikt viser seg å bli en veldig god investering. Jeg har bare sett høydepunktbaserte klipp, som jo alltid ser lovende ut, men ut fra hva han objektivt har levert, skadetidsituasjonen og markedsprisen hans da han gikk til Dordrecht, synes jeg det virker som vi har betalt veldig godt.
Det er jo også et moment at både Heier og Jensen er relativt uerfarne i det å forhandle og kjøpe ut spillere på dette nivået og i den prisklassen. Noen ledere er som kjent dyktigere til å forhandle ned pris på spillere enn andre, og vil tro erfaring fra markedet på samme nivå over tid vil kunne være en fordel for å unngå overbetaling osv.
Men isolert sett er det fortsatt avgjørelsen rundt Henrik Kjelsrud Johansen jeg har størst problemer med, og jeg merker at jeg fortsatt sliter med å slippe det. For det føste er ikke 31 år noen avskrekkende alder for en spisstype som Kjelsrud. Han kunne fint hatt minst 4-5 gode år igjen. Spisstyper som har sin styrke i duellstyrke, mentalitet, avslutninger, oppspillspunkt og hodespill har lang levetid. Frode Johnsen leverte solid i Eliteserien frem til han ble 39 (!) år, mens Azar Karadas var en viktig impact-spiller for Brann med tosifret antall kamper i Eliteserien hver sesong frem til han la opp 38 år gammel i 2019. Kjelsrud Johansen kunne og burde minimum kunne ha samme rolle i FFK flere sesonger til.
Jeg synes behandlingen av Kjelsrud grenser til det uverdige, særlig vurdert opp mot hva han har levert i FFK over tid. 57 scoringer på 126 kamper er alene en sterk statistikk som få matcher. De fleste er sikkert også enig om at Kjelsrud aldri har sett ut til å være i bedre fysisk form enn han har vært de siste 1-2 årene. Det var uforståelig at han ikke fikk mer spilletid gjennom 2024-sesongen, men altså enda mer uforståelig at han ikke fikk forlenget inn mot 2025. Og det har bare blitt enda mer uforståelig når man faktisk ser hvordan FFK ser ut på spissplass ved inngangen til sesongen. Den offisielle begrunnelsen fra klubben for ikke å forlenge med Kjelsrud, vel, den gir ingen mening.
Stallen vår skriker etter en spillertype som Henrik Kjelsrud Johansen. Det er mulig den danske lånesoldaten blir en suksesshistorie, det er altfor tidlig å si, men det er ikke for tidlig å si at han mangler flere av de styrkene som gjorde Kjelsrud så verdifull for oss. Og da kan jeg bare legge til betydningen hans for spillergruppa, sponsorer, befolkningen og fansen. Det skal ikke undervurderes. Det skal heller ikke betydningen av kontinuitet og erfaring, i hvert fall ikke i en periode hvor det ellers gjøres mange utskiftninger. Kjelsrud hadde også vært naturlig inn i et kapteinsteam og som en leder i gruppa som stiller høye krav til seg selv og de rundt seg. Men igjen, det vikgste er den kraften vi taper på banen. For vi har mistet en dimensjon i spillet vårt offensivt nå, i tillegg til defensivt (på dødballer).
Jeg kunne skrevet mye om Mads Nielsen også. For der er det også mulig å stille noen spørsmål rundt behandlingen av han som spiller og person. Det samme kunne man gjøre i fjor med Tim Björkström. Jeg synes det er en uheldig tendens at klubben havner i situasjoner hvor kontraktsfestede spillere i praksis "fryses" ut eller regelrett ender med ikke å bli registrert for spill. Over tid kan det umulig være fordelaktig for klubbens omdømme om det skjer for ofte. For meg indikerer det også dårlig ledelse når det kommer til planlegging av spillerlogistikk og personalbehandling. Heldigvis for FFK har det blitt lite strøy rundt det fordi det har gått utover spillere som har vært uvanlig profesjonelle og erfarne. Men her skal FFK være forsiktig.
Til slutt: Jeg deler også bekymringene ved inngangen til sesongen, men det får eventuelt bli i en annen post....
Forstår skepsisen. Det holder egentlig at vi spiller som i fjor, men med mindre flyt, så vil vi få en dårlig sesongstart.
Hagen sier de er bakpå med "pre-season" pga mye skader, og vil bruke lenger tid enn det som er ideelt på å nå sitt påtenselle toppnivå.
Tåler Fredrikstad det? Eller blir det totalslakt, og krav om sparking av trener, om vi ligger på nedrykk i mai?
Jeg har ikke sett noen av treningskampene, så de nye spillerne kan jeg ikke si noe om. Det mest dramatiske er at man i liten grad har trent 11 mot 11, og at det er sentrale, og antatt sentrale, som ikke er klare til seriestart.
Er redd vi vil være vår egen verste fiende denne sesongen.
Opprinnelig postet av Costanza
Det er mulig Shein på sikt viser seg å bli en veldig god investering. Jeg har bare sett høydepunktbaserte klipp, som jo alltid ser lovende ut, men ut fra hva han objektivt har levert, skadetidsituasjonen og markedsprisen hans da han gikk til Dordrecht, synes jeg det virker som vi har betalt veldig godt.
Det virket som direktøren i Dordrecht var veldig fornøyd med overgangssummen. Det er vel et tegn på at vi ikke har vært flinke nok til å forhandle?
Ellers enig i at behandlingen av Björkstrom, Kjelsrud og Nielsen gir meg en veldig flau smak i munnen. Spesielt Kjelsrud og Nielsen er vondt, så store fanfavoritter de har blitt i byen.
Opprinnelig postet av kanogvetalt
Tåler Fredrikstad det? Eller blir det totalslakt, og krav om sparking av trener, om vi ligger på nedrykk i mai?
Slik man kjenner denne byen: Det blir helt krav et sparking av trener hvis vi ligger på nedrykk ved utgangen av mai. Kanskje tidligere også hvis man ikke ser noe forbedring av spillet.
The colour of her eyes
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
17/01/2025 15:21 | 34df8bbb