Husk meg
Brukernavn
Passord

Min analyse av Godset-kampen...

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 23 jun 03, 16:58
Jeg - og flere - var skeptiske etter at vi fikk vite lagoppstillingen i forkant av Godset-kampen. Det ble også diskutert her, og essensen i mitt innlegg var hvertfall at jeg stilte meg relativt uforstående til hvorfor Eggen benyttet spillere i uvante posisjoner når det ikke var nødvendig, samtidig som jeg mente han tok en risiko med uttaket og måtte forvente kritikk dersom det falt dårlig ut. Nå er kampen spilt, dermed er det også på tide å komme med reaksjonene.

Keepervalget først. Eggen valgte å benytte Rino Hansen, noe som mange klødde seg i hodet om hvorfor (jeg inkludert). Steinar Sørlie er frisk og har stått meget god over lang tid nå. Hansen fikk sjansen mot Hønefoss og klarte seg bra etter sigende (jeg så ikke kampen dessverre), men det er signaleffekten som skremmer meg. Hvilket signal gir det til Steinar Sørlie dersom han må stå over en kamp pga en liten skade etter å ha storspilt i flere kamper, men får ikke plassen tilbake når han er tilbake igjen fordi reserven har gjort en bra kamp? Kan en konsekvens av dette være at han i fremtiden vegrer seg for å fortelle om en mindre skade og spiller en kamp han egentlig ikke skulle? Man trenger ikke være ingeniør for å skjønne at det skaper en viss frustrasjon hos Sørlie. Nå er også Sørlie endelig åpen om dette og viser tydelig at han er misfornøyd med situasjonen i FB idag. Etterpåklokskap blir med rette sett ned på, men at Rino hadde ansvaret for baklengsmålet og nesten ett til er et faktum. At han var usikker, hadde svake utspill osv. er også et faktum. At vi trengte en kommunikativ leder defensivt er også et faktum. Med andre ord; jeg hverken forstod keepervalget i forkant eller etterkant. Steinar Sørlie er vår mest stabile keeper og bør få tillit som førstekeeper. Det er jeg krystallklar i min mening på!

Så over til forsvaret. Her hadde Eggen valgt å sette venstreback Hagen inn sentralt og venstreving Johnsen på venstreback. Uforståelig for meg - også dette både før, under og etter kamp. Stian Johnsen klarte seg bra på backen, det er greit nok, men min mening er han kan bidra med så mye offensivt at det blir ødeleggende å bruke han i forsvar når vi faktisk har alternativer. Det står jeg ved, og synes også det ble bevist utover i kampen. Ikke fordi Johnsen var svak defensivt, men fordi han har evnen til å skape veldig mye mer offensivt - og slike kvaliteter kan vi ikke sløse bort! Offensive spillere skal tenke 90% offensivt og 10% defensivt, ikke motsatt!

Vebjørn Hagen klarte seg greit sammen med Pettersen i midtforsvaret, men jeg mente at Helland burde ta den plassen, rett og slett fordi han har veldig god erfaring med spill der og vi trengte en sjef i midtforsvaret når både Trondsen og Pedersen var ute. Det ble også bevist; forsvaret ble veldig baktungt, var tregt med å komme ut og passive i forhold til å prese ballfører (midtbanen veldig medskyldig) Vi manglet rett og slett en sjef sentralt i forsvaret som tok ansvar og satte linja. Her tror jeg Helland, med sin rutine, ville kunnet styre dette bedre. Pettersen har potensiale til å mestre det, men det er et faktum at han ikke klarte å få laget fremover. En presshøyde på 20 meter på hjemmebane er uforståelig.

Hva med midtbanen? Her manglet vi rett og slett en sjef som tok ansvar og dro med seg resten av spillerne. Bjørnar tok ansvar når han kom inn, men før det var det for mange som gjemte seg bort. Vi trenger en som kan dra med seg resten, den mannen er normalt Risholt... Håkan Söderstjerna er i lange perioder direkte elendig. De første 20 minuttene gjorde hadde vi tjent på å spille uten han; men plutselig glitrer han til og gjør veldig gode ting. Men nå er det slik at vi ikke kan ha sånne luksusspillere på midten, og jeg kan ikke skjønne at han skal ha klippekort på midten når alle er friske, slik han spiller i dag. Giftig offensiv, men jeg blir provosert når jeg ser han jogget rolig tilabake på banen når Godset gjenvinner ballen. Helland burde vært mannen som tok ansvar på midten i dag, men ble rett og slett ikke gode nok mot tekniske gode Godset-spillere. Når Røn absolutt ikke hadde dagen i tillegg, så blir det vanskelig. Olof hadde innsaten, men manglet mye annet. Det ble rett og slett kaotisk; midtbanen var lite samspilt og løpene enten kom ikke, eller ble ikke brukt riktig. Her kan vi selvsagt skylde litt på skadesituasjonen.

Helt fremme fikk hvertfall jeg viljen min; Welton Melo og selvskrevne Ringberg. Selv om samarbeidet de to i mellom ikke fungerte optimalt, så synes jeg det ser bedre og bedre ut for hver kamp - og det var absolutt ikke her at FFK tapte kampen - selv om Welton Melo MÅ skjerpe seg foran målet.

Kort oppsummert mener jeg at vi ikke presterte bedre fordi:

- Vi manglet en spiller som stakk seg frem, tok ansvar og dro med resten av spillerne. Skjedde ikke før Bjørnar kom inn.

- Personlige feil. Skal vi henge med i toppen kan vi ikke tape poeng på personlige feil i dag. Da snakker jeg mest om tabben til Hansen, men også at Melo bommer på åpent mål. Et topplag gjør ikke slik, ergo er vi ikke noe topplag.

- Vi blir for baktunge. Forsvaret er ikke flinke nok til å trekke ut, vi blir ryggende og passive i forhold til å vinne ballen og Godset får dermed trille ball som de vil helt inn til vår 16-meter.

- Midtbanen er dårlig samspilt. Så ut til å være dårlig med tanke bak valgene på midten, spillerne jobbet greit hver for seg, men samspillet (noe Eggen fremhever som alfa-omega) stemte dessverre ikke.

- Dårlig effektivitet. Faktisk burde vi kanskje vunnet utrfra sjanser (merk: ikke spill) Vi synes å være for avhengige av at Ringberg har dagen fortsatt.

---------------------------

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 23 jun 03, 17:20
Må bare si meg enig. Jeg fatter ikke den overveldende kritikken til Eggen mot Welton Melo, han prøvde i alle fall!

Kort fortalt:

Steinar Sørlie skal stå i mål.

Helland har ikke noe sentralt på midtbanen å gjøre mot fotrappe, ballsikre spillere. Burde spilt i forsvar.

Watson burde spilt i midten sammen med Bjørnar. Skal Stian spille (som var god som back også) bør han få spille på vingen.

Jeg har fortsatt troen på Melo på topp, men LP gjorde et ålreit innhopp, men jeg skjønner ikke hvorfor han ikke klarte å avslutte engang ved et par anledninger.

Til neste kamp håper jeg vi ser denne startoppstillingen:

STEINAR SØRLIE
Hagen - Pettersen - Trondsen - Czwartek
Johnsen - Risholt - Johannessen - Helland
Ringberg - Melo

Stjerna fortjener å bli satt på benken nå. Han spilte håpløst den første halvtimen mot Hønefoss (gav bort ballen når vi hade frispark på kanten av 16-meteren bl.a. Så dårlig at han omtrent fortjente å bli tatt av banen, men scoret tross alt målet). Han spilte heller ikke med innsats mot godset, men glimtet til med 3 gode fremspill.

Rino Hansen fortjener også å slite benken, da han burde reddet skuddet som førte til 1-1 i Hønefoss, og rotet det til i feltet når det ble 1-0 på stadion. Han var også usikker i feltet når ballen havnet rett i beina til Lasse Olsen, som smalt den i tverrleggeren.

Ansvarlig redaktør

"Solen smiler til glade gutter..."

Costanza

Landslagsspiller

Lagt til: 23 jun 03, 17:26
Veldig enig (noe som jo er naturlig siden du først var enig med meg :) )

Dersom vi starter med dette laget du skisserer mot LSK, og alle spillerne har toppinnsats, så bør vi ha en grei mulighet for avansement. Kanskje Håkan endelig våkner for alvor hvis han blir satt på benken fra start? Risholt og Helland har vært langt mer stabile, mens Stian Johnsen er på vei tilbake mot noe stort igjen, samtidig blir det feil å sette ut Bjørnar etter innsatsen mot Godset. Med andre ord; Håkan må hvile denne gang. Mener jeg.

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 23 jun 03, 17:34
Da sier vi det! Hvem ringer Eggen? he, he. :p

:ffk:

Ansvarlig redaktør

ajg

Landslagsspiller
Ble medlem: 03 jun 03

Lagt til: 23 jun 03, 23:51
Veldig enig i analysen din Costanza.. knallbra!!!!!! laget mot godset bør se ut akkurat som holters foreslo, men personlig tror jeg eggen setter ut welton og lars petter inn etter de negative uttalelsene om brasilianeren.. itillegg tror/frykter jeg at han aldri i verden tør å setteut søderstjerna, noe jeg mener er på høy tid nå.....

For Fredrikstad, for Fredrikstad, står vi én for alle og alle for én!

HATER ARVE MOKKELBOST!!!!!!!!!!!!!!

ajg

Landslagsspiller

Lagt til: 23 jun 03, 23:55
Til costanza:

er en ting jeg lurer på i analysen din:

Utdrag:

forsvar:
Vi manglet rett og slett en sjef sentralt i forsvaret som tok ansvar og satte linja. Her tror jeg Helland, med sin rutine, ville kunnet styre dette bedre.

midtbane:
Her manglet vi rett og slett en sjef som tok ansvar og dro med seg resten av spillerne. helland burde vært mannen som tok ansvar på midten i dag

du etterlyser helland som sjef i forsvar, men sier samtidig at vi manglet en sjef på midten, selv om helland burde vært det?????

Holters

Ansvarlig redaktør

Lagt til: 24 jun 03, 00:50
Du ser forskjellen mellom å være sjef i forsvaret og midtbanen? Hadde Helland spilt i forsvaret og satt linja, samt sørget for at de flyttet seg utover og regulerte etter midtbanen, ville det sett annerledes ut. Vi ville ikke vært så baktunge!

På midtbanen derimot har ikke lenger Helland det som trengs for å være en slik midtbaneterrier som Roger Risholt er. Han er ikke like fotrapp, teknisk og rask til beins for å klare dette. Han var det kanskje for noen år tilbake, men ikke nå lenger

I forsvaret derimot ville han fortsatt holdt mål. Midtbanen løper vel nesten dobbelt så mye :) Bare se på Risholt og Johannessen.

Ansvarlig redaktør

ajg

Landslagsspiller

Lagt til: 24 jun 03, 01:00
En sjef er en sjef mener nå jeg da... jeg tolket det som om man trengte en dirigent i forsvar, og at da helland var den rette typen... videre så sa han at man manglet en dirigent på midtbanen også, men der spilte jo sjefen/dirigenten helland!!!!

Finn

Juniorspiller

Ble medlem: 26 mai 03

Lagt til: 24 jun 03, 09:04
Er enig i det meste som blir sagt her. Men jeg mener det er plass til både Stjerna og Stian på banen. Stian på vingen og Stjerna som hengene spiss/offansiv midtbane mann. Han er dødelig rundt 16 både med skudd og gjennomspill.

Enig i at Melo fikk for mye kritikk etter godset kampen. Synes han gjorde en ok kamp. Er sikker på han hadde blitt hyllet hvis han hadde fått et mål. 2er i FB synes jeg var latterlig lavt.
Når vi ser på alternativene synes jeg melo bør spille.
Det eneste som taler for Hansen mot Lillestrøm er de fysisk sterke spillerne til Lillestrøm. Kanskje blir Melo litt veik.
Men mot Moss tror jeg han kan gjøre suksess. Og hvis han scorer mot Moss er jo alle brente sjanser glemt..:)

math

A-lagspiller

Ble medlem: 08 apr 03

Lagt til: 24 jun 03, 10:57
Sørlie
Czwartek Trondsen Hagen
Helland
Johannesen Risholt Johnsen
Stjerna
Ringerberg Melo/Hansen

math

math

A-lagspiller

Lagt til: 24 jun 03, 11:23
Forklaring:
Helland ligger som anker mellom midt og forsvar, mens Stjerna ligger bak spissene.

math

ajg

Landslagsspiller

Lagt til: 24 jun 03, 13:28
Finn:

interessant tanke med stjerna som en offensiv midtbane, men hvem av midtbanespillerne vil du sette ut da??? og dersom vi begynner å bruke enslik rolle, mister vi jo indreløper-rollen, dvs at ingen lenger vil komme på dype løp...

math

A-lagspiller

Lagt til: 24 jun 03, 13:53
Blir nok ingen klare indreløpere i en slik formasjon. De dype løpene må komme fra sentralt hold i form av Risholt. Eller i form av "vingene" som det kreves mye av i en slik formasjon.

math

math

A-lagspiller

Lagt til: 24 jun 03, 13:54
heh, så nå at du henvendte deg til Finn, ajg. Sorry.

math

Finn

Juniorspiller

Lagt til: 24 jun 03, 13:58
I en slik formasjon vil vi miste gjennombruddskraft sentralt ja. Det er selvfølgelig ulempen. På en annen side vil vi kunne komme mer rundt på kantene (ved Stian) og få innlegg inn i feltet. Der vil vi nå ha lettere for å få folk med Stjerna, Markus og LP/Melo. Kjører STian seg fast på kanten kan Stjerna trekke ut for å hjelpe til å løse floken.

Finn

Juniorspiller

Lagt til: 24 jun 03, 14:00
Jeg vil ha midtbane med:
Stjerna
Stian Helland
Risholt

Denne formasjonen er litt skeiv ved at Helland ligger litt mer defansivt enn Stian. Vi vil da få enda bedre balanse i midtbaneleddet

math

A-lagspiller

Lagt til: 24 jun 03, 14:19
En slik formasjon setter ut Bjørnar. Neineinei. Helland er dessuten ingen typisk kant

math

moxi

Juniorspiller

Ble medlem: 11 mai 03

Lagt til: 25 jun 03, 00:55
Stian må opp på venstre flanke. Han hadde ca 30 nest siste berøringer på måla i fjor. Stjerna blir bedre hvis han får/vinner mer ball. Rishold defensivt anker. Bjørnar på høyre, hvor Pål tidligere i år har vært flink til å overlappe.
Lars Petter starer. Markus må få jobbe på topp. Welo kan komme inn i 2, når LSK må jage utligningen.
Vi må score først i morgen !!!

moxi-V

FFK - Hvite og røde. Nye Drillos- 2005 må bli bra !!

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914