Husk meg
Brukernavn
Passord

Merkevarebutikk eller Merkevare butikk?

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Gressvikslampen

A-lagspiller

Ble medlem: 08 jan 06

Lagt til: 05 apr 06, 21:08
Jeg kom til å tenke på det når jeg så skiltet over aristokraten. Kan ikke en Norsklærer fortelle oss hva som er riktig? Jeg selv går for merkevarebutikk....

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 05 apr 06, 21:15
Endret: 05 apr 06, 21:17
Selvsagt er det "merkevarebutikk". Men det er jo ikke akkurat sjeldent man ser orddelingsfeil på skilt og plakater for selv store og seriøse bedrifter. Jeg sukker like oppgitt hver gang, siden det for meg fremstår som ufattelig amatørmessig, men sånn er det altså... Minst like irriterende er feil bruk av apostrof (kjør f.eks. gjennom Råde og titt på skiltene som henger over butikkene.... grusomt)

Nettsidene til Aristokraten (www.aristokraten.no) er jo også et eldorado i orddelingsfeil.

PS! Jeg er ikke norsklærer, men noen ganger har jeg veldig lyst til å bli det...

---------------------------

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

erikjorstad

A-lagspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 05 apr 06, 21:23
Her finner du også en hel haug med morsomme orddelingsfeil...

A struggling player, then sing his name....
Support him with honour, he`ll come good again....

Test dine managerferdigheter - Hattrick.org

pss

A-lagspiller

Ble medlem: 27 mar 03

Lagt til: 05 apr 06, 21:24
Når tre ord skal settes sammen, så sier tidligere juniorkaptein på FFK og språkfullmektig Morten Nossen følgende: 

Man kan enten velge å skrive merkevarebutikk i et ord, men det kanskje mest korrekte er merkevare-butikk. Det er denne måten bl.a. f-b benytter seg av.

Vi mistet aldri troen - Vi har oppnådd mer en forventet år etter år, vi møtte motgang, og snudde den til seier. Pass dere Fotball Norge: "Man leker ikke med ild"

Olavesen

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 des 03

Lagt til: 05 apr 06, 21:45
Opprinnelig postet av pss
Det er denne måten bl.a. f-b benytter seg av.

Ikke akkurat en garanti.... :)

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 05 apr 06, 21:49
Med mindre det blir vanskelig å forstå, skjønner jeg ikke helt hvorfor bindestreken skal være der. Merkevarebutikk er lett å lese uten bindestrek, og dermed er det vel ingen grunn til å dele opp ordet med en bindestrek?

Snart kommer det vel skjerft med "Heia Fred rik stad fot ball klubb" , fine greier...

Mon tro om de snakker som de skriver, altså at de tar en pause mellom merkevare og butikk.

Billett tur-retur Oslo/Sola: 862 kroner
Kampbillett 120 kroner
Å være én av 10287 3. august 2005: Fantastisk
Å se Dagfinn Enerly på beina igjen: Ubetalelig

Husgutt

Landslagsspiller

Ble medlem: 08 aug 04

Lagt til: 05 apr 06, 21:55
generasjonene under meg har ikke peiling på rettskriving.. norsken går til helvete.. orddelingsfeil er helt på tryne.. også    apostrof da.. argh

Costanza

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 05 apr 06, 22:34
Bindestrek er lov, men oftest en uting. Det vil de fleste som er interessert i korrekt bruk av det norske skriftspråket si seg enig i. Å bruke bindestrek av typen "merkevare-butikk" og forsvare det med at det er sammensatt av tre ord, synes jeg ikke holder mål. Bindestrek skal kun brukes i de tilfeller hvor det ellers ville vært tvil om meningsinnholdet eller om ordet blir vanskelig å lese. Det er ikke tilfellet med "merkevarebutikk". Språkrådet sier også at bindestrek ikke skal brukes i sammensatte ord på norsk (selv om det finnes unntak). Overdreven bruk av bindestrek er dessuten stygt, og hadde jeg vært ansatt i FB ville jeg neppe fulgt deres mal uten videre protester.

"Har du en fotball så har du alt!" - Ivar Hoff

pss

A-lagspiller

Ble medlem: 27 mar 03

Lagt til: 05 apr 06, 22:44

Sikkert rett som du sier Costanza, men det er tillatt å bruke begge disse alternativene. Og dermed blir det vanskelig å si at det ene alternativet er mer fullgodt enn det andre. :) Uansett, så er jeg ingen språkfanatiker, men brukte ordene til en som er særdeles oppgitt over orddelingsfeil. Noe jeg ikke er like opptatt av, men har bidratt til mange morsomme diskusjoner på dette området. 

Vi mistet aldri troen - Vi har oppnådd mer en forventet år etter år, vi møtte motgang, og snudde den til seier. Pass dere fotballnorge: "Man leker ikke med ild"

DeKjök

Landslagsspiller

Ble medlem: 30 jun 03

Lagt til: 06 apr 06, 10:01
http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ + orddelingstoppen.

Feil orddeling er det mest irriterende man kan finne i en tekst.  Jeg gjør helt sikkert slike feil selv, men det er noen som gjør feilen konsekvent og ikke engang gidder å ta inn over seg feilen, men svarer "er det så nøye" når det blir påpekt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is:
Keep him or her as far away from a church as you can. (FZ)

Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04

Lagt til: 06 apr 06, 11:29
Jeg tror faktisk at det strengt tatt helt korrekte er følgende:
Hvis man snakker om en sammensatt ordstilling som er blitt et innarbeida begrep, så skal man ikke bruke bindestrek, hvis det ikke er blitt et eget begrep, så skal det brukes bindestrek. Hvor så det mellomrommet mellom ordene kommer vet jeg ingenting om. Kanskje påvirkning fra engelsk?

Typisk vil man skrive `fotballkamp`, og ikke `fotball-kamp`. Hvis man imorra hadde spilt aller første fotballkamp noensinne vil man sannsynligvis skrive "fotball-kamp".

Det blir ytterligere komplisert hvis man skal sette sammen ord som slutter og begynner på `s` der ordene skal settes sammen. Men det kan den interesserte leser undersøke nærmere som en fordypningsoppgave, hehe.

Men bindestrek ser jo ikke bra ut på en plakat, da. Det er bare en ting som er værre ut, og det er et helt feilaktig mellomrom. En annen ting er det selvfølgelig at en bedrift som driver merkevarebygging (NB: innarbeida begrep)  gjerne vil at det de setter på skiltet utafor bedriften skal oppfattes som innarbeida begrep, og derfor vil ha en hang til å la være å bruke bindestrek.

`Fotball` er jo også en sammensatt ordstilling, i og for seg, men man må vel kunne si at `fotball` er blitt et godt innarbeida begrep. Man har samme sak i engelsk, men der skal en samstilling bli mye mer etablert før det kan slås sammen, jmf "football" kontra "foot ball", som man vanligvis ville skrevet på engelsk, i og med at de ikke bruker bindestrek for å koble sammen ord. Og det er jo også grunnen til at engelsk har så mange flere ord enn oss også; de kan jo ikke sette sammen ord sånn som vi kan.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914