Husk meg
Brukernavn
Passord

Nedlasting og brenning av musikk

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

FFKgutten

A-lagspiller

Ble medlem: 12 apr 05

Lagt til: 18 jun 06, 13:15
Ulovlig nedlasting og brenning av musikk blir bare mer og mer vanlig for tiden. Men det som er ille er at den offentlige skolen og andre kampanjer bruker dette ganske ofte.

På Begby skoles tradisjonelle "Julecabaret" tar de som oftest musikk fra cder. Om cdene allerede er ulovlig kopiert bryr de seg lite om. Selvom alle rettigheter er reservert og all kopiering/ offesiell bruk er ulovlig, bruker de alikevel musikken.

Og det er en kampanje som reiser rundt på forskjellige 10. klassinger i Østfold som heter "Ikke tøft å være død". I heftet står det følgende:
Fem gode låter til å roe ned sjaføren
(brenn en CD og ha på innerlomma)

01__ <<SlowZZ Kylie Minogue
02__ <<Drive>> R.E.M
03__<<Dead>> Sondre Lerche
04__<<White Flag>> Dido
05__<<Fra sjåfør til passajser>> Kaizers Orchestra

Jeg mener, skal ingen sette en stopper for dette? Det er jo nesten det samme som stjeling, og med bra linje ( + program, dvs torrent eller usenet) kan man laste ned for ganske mange tusen kroner. Album lastes ned på 20 min, og om man laster ned 3-4 album hver uke blir det mange til slutt. Myndighetene og purker er hissige på andre ting, men akkurat dette, nei. Ikke at det plager meg så mye, men noe burde skje med dette...

---------------------------

"History is made, Manchester United are the Champions of Europe again and nobody will ever win a European Cup final more dramatically than this. Champions of Europe, Champions of England, Winners of the FA Cup, everything their hearts desired. Down a

A9$h

Landslagsspiller

Ble medlem: 22 feb 04

Lagt til: 18 jun 06, 16:42
*gjesp*

Fildeling har kommet for å bli

«Gult kort for å kaste seg inn er greit. Til og med et rødt kort i ny og ned er OK, så lenge du gir alt. Jeg vil ha et grusomt lag. Jeg vil at motstanderne skal hate oss»

bønna

Landslagsspiller

Ble medlem: 28 sep 03

Lagt til: 18 jun 06, 19:36
For min egen del ser jeg heller at OB bruker mer tid og resurser på å stoppe organisert kriminalitet som menneskehandel og narkotikadistribuering enn å bøtelegge folk som har lastet ned musikk på internett.

På tribunen bestemmer vi!!

fredrikstadpatriot

Landslagsspiller

Ble medlem: 25 okt 03

Lagt til: 19 jun 06, 14:43
kommer vel aldri til å få stoppet nedlastninga av mussik eller filmer, det er kommet for å bli.

enig med bønna her, burde heller konsentrere seg om organisert kriminalitet!

Jørn Moum
FFK, The Pride of Norway!

«I 1969 kuttet jeg ut kvinner og alkohol - og det var de verste
20 minutter i mitt liv» George Best (1946-2005)

-Dagfinn Enerly i mine tanker!! Riktig god bedring Dagfinn!!!-

Bob Page

Landslagsspiller

Ble medlem: 16 jan 06

Lagt til: 07 jul 06, 16:42
Det blir da ikke ulovelig hvis man har kjøpt disse låtene vel ? Uansett som andre sier her har fildeling kommet for å bli. Bransjen har feilet med å tilpasse seg markedet og dermed tapt. Hadde musikk bransjen tilpasset seg da kaaza ol programmet dukket opp og tilbydd kjøp av musikk etc over nettet med en gang, og uten restriksjoner på filene, slik som bl.a ITunes gjør hadde problemet vørt mye mindre enn i dag...

I gode og onde dager, vil vi trofast møte opp.
Når guttane går på banen står vi i samla tropp.
For sammen er vi sterke, det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
http://www.plankehaugen.no
----
Msn : frpau@hotmail.com

morten

Moderator
Ble medlem: 23 mar 03

Lagt til: 07 jul 06, 17:13
Endret: 07 jul 06, 17:25
Opprinnelig postet av Bob Page
Det blir da ikke ulovelig hvis man har kjøpt disse låtene vel?
Akkurat dette kommer an på hvem som tolker loven, husker ikke helt detaljene, men mener at det er mer eller mindre uvesentlig hvorvidt du eier låten eller ikke. Det som derimot er vesentlig er hvor kopien av låten kommer fra; Hvis låten er en sikkerhetskopi fra en av dine venner, som han/hun deler med deg, spiller det ingen rolle om du eier låten eller ikke... det er like lovlig uansett (privatkopiering). Hvis låten derimot stammer fra mer lyssky aktiviteter, og du eier låten, vil kopien allikevel være ulovlig etter norsk lov. [Dette er i følge Elektronisk Forpost Norge, Seminar TG06] Loven er enda ikke prøvd i rettsapparatet og alle tolkninger må vel egentlig tas med en klype salt.

Edit: Ser at dette svaret ikke er helt relevant i forhold til trådstarters post, og Bob Page sitt svar på dette. Dersom man eier låtene er det sannsynligvis ikke ulovlig å brenne en cd

Utvikler og Medeier.

FFKgutten

A-lagspiller

Lagt til: 07 jul 06, 18:20
Nedlasting er kommet for å bli ja.. Men jeg bare reagerer litt på at offentlige arrangementer som skoler etc. benytter seg av brente cder og faktisk oppfordrer til å laste ned musikk ulovlig...

Opprinnelig postet av Bob Page
Det blir da ikke ulovelig hvis man har kjøpt disse låtene vel ?

Det er lovlig å betale for låtene og deretter laste de ned, men her snakker jeg om ulovlig. Det er ikke noe problem å laste ned et album f. eks. Rundt juletider så gikk det rundt 20 min på en vanlig linje fra telenor (+/-, avhengig av hvilken linje du har, hvor mange som seeder, og hvor langt ifra seederne bor) og laste ned de nye albumene til Robbie Williams, Madonna, Aha (sikkert mange fler også). Kan tenke meg at filmer også ble hyppig nedlastet, dvs Narnia, King Kong etc.

Selv syns jeg i hvertfall ikke det er like stas å få en brent cd, som en som er kjøpt. Kan ikke helt bekrefte dette, men har hørt mange rykter om at Slipknot banket om en liten gutt som ville få signert sin cd som faren hadde brent...

Uansett, jeg plages ikke av nedlasting  Gjør hverdagen mye billigere...

"History is made, Manchester United are the Champions of Europe again and nobody will ever win a European Cup final more dramatically than this. Champions of Europe, Champions of England, Winners of the FA Cup, everything their hearts desired. Down a

Bob Page

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 06, 21:07
Ikke akuratt no` sjakktrekk å ta med en brent CD til signering da.., men det er fremdeles ikke ulovelig å brenne en cd med musikk du har kjøpt...

For sammen er vi sterke, det kjennes ille bra å være fra den byen, som laget kommer fra
---
----

Bob Page

Landslagsspiller

Lagt til: 07 jul 06, 22:55
Kjendisene er da ikke no` bedre enn andre mennesker, de bare tror det...

---
----

FFKgutten

A-lagspiller

Lagt til: 07 jul 06, 23:52
Sant sant... Men de har da mer penger, og penger er makt. Derfor virker de bedre enn alle mennesker...

"Vær forandringen du vil se..."

SveinHjalmar

Juniorspiller
Ble medlem: 18 mai 06

Lagt til: 13 jul 06, 19:32
Opprinnelig postet av FFKgutten
Men det er ganske interessant at også kjendisene bruker mp3 spiller. Driver også de med ulovlig nedlasting?
Ehm... Hallo i luken?! Har du ikke hørt om iTunes?

FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03

Lagt til: 13 jul 06, 19:39
Opprinnelig postet av SveinHjalmar
Opprinnelig postet av FFKgutten
Men det er ganske interessant at også kjendisene bruker mp3 spiller. Driver også de med ulovlig nedlasting?
Ehm... Hallo i luken?! Har du ikke hørt om iTunes?

Musikk nedlastet fra iTunes funker bare til iPod, med mindre man gjør det tungvint som meg. Henter fra iTunes, brenner ut en audio-cd, putter denne inn i maskinen igjen og ripper om til mp3 og legger inn på mp3-spilleren. Det skal ikke være lett å være lovlydig heller

SveinHjalmar

Juniorspiller

Lagt til: 13 jul 06, 19:44
Endret: 13 jul 06, 19:46
Uansett, all musikk man laster ned er ikke ulovlig!

I Canada f.eks er nedlastning av copyrighted musikk via p2p LOV, men det er ULOVLIG å laste opp.

Om du laster ned fra store heftige p2p nett, f.eks ed2k, skal det litt til å bli sporet opp, for der er det mye trafikk.. Ikke det at jeg driver med ulovlig nedlastning, men jeg vet at ed2k er et stort p2p nett, med ekstremt mange nedlastninger, så sjansen for at noen skal spore deg opp i å laste ned noe der er nok minimal..

FFKgutten

A-lagspiller

Lagt til: 14 jul 06, 15:22
LAL.... 

Her prøver jeg å diskutere ULOVLIG nedlasting, og jeg er helt fullstendig klar over at man også lovlig kan laste ned.

Et annet stort nedlastings shit er torrent eller bit. Om du blir medlem på www.norbits.net (jeg vet ikke helt hvordan, men tror man må spørre folk på mIRC - # Norbits for å bli medlem...) så er det en side med masse norske torrents.
Ellers har jeg en sunnmøring på msn som skryter veldig av usenet, men der må man visstnok betale

"Vær forandringen du vil se..."

SveinHjalmar

Juniorspiller

Lagt til: 14 jul 06, 22:18
Endret: 14 jul 06, 22:25
Jeg er medlem på norbits, og for å bli medlem der må du bli invitert, men tror desverre siden er stengt for fler medlemmer nå...

"stor nedlastningsshit", Torrents ja... Herregud.. Torrents sidene seeder over p2p, akkurat som bear,lime,kaaza og de der.. Du har rett i at torrent delen av p2p er stor, torrent p2p trafikken er faktisk 35% av all internet trafikk.

MEn hva snakker du om? Torrent eller bit? Har du kanskje vært på BitTorrent og lastet ned? OM du skal ha torrents besøk www.torrentz.com, TPB elns..

EDIT: OG, ja, jeg ser du snakker om ulovlig nedlastning, men du spør om kjendiser med mp3 spiller laster ned ulovlig.. De fleste gjør ikke det. Hos kjendisene går det i iPod, og en undersøkelse jeg leste viste faktisk at de fleste kjendiser laster ned LOVLIG.

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

06/10/2024 22:02 | 2001f914